måndag 15 mars 2010

Dag 2, Svalbardsmuseet

Istället för seljakten, så tog jag mig en tur till Svalbardsmuseet, och det var ganska häftigt faktiskt, gick runt där i nästan tre timmar, vilket är ganska länge för att vara jag på ett museum, speciellt när hela museet inte är så mycket större än en gymnastiksal! Så trots att jag missade seljakten, blev det ändå en helt okej bra dag! Man blev helt klart sugen på att vistas här en längre tid, iaf nu, andra dagen här, vi får se hur jag ser på saken om en månad!
Bifogar för sakens skull ett citat jag läste i en av montrarna på museet:


"Jeg vet hvorfor jag er her og ikke i en by full av mennesker, selskaper og neonlys.
Jag liker ikke alltid meg selv slik jag er sammen med andre mennesker.
Det er noe unaturlig ved måten jag må kontrollere, veie og iaktta mine reaktsjoner.
Det er visse ting som ventes av meg - jeg skal vaere sønn, venn, elsker, fiende, bror, samfunnsborger, soldat ...Dette betyr ingenting her.
Jag er ingen gud her ute. Jag kan ikke få vinden til å blåse eller snøen til å falle.
Det hender at jag ikke engang kan få sledehundene mine til å lystre.
Men jag er nest etter en gud. Jag er et menneske, i live, takket vaere meg selv."

/Odd Ivar Ruud, 1978

2 kommentarer:

  1. Vad är Seljakt? Nu kommer ordmärkaren Emelie här.. Menar du sÄljakt? Annars så får du berätta vad det är =)

    SvaraRadera
  2. Ja! Jag sa ju det! Seeeeljakt, från ståckholm!
    ;p

    SvaraRadera