tisdag 16 mars 2010

Dag 3, Tisdag

Idag är det tisdag! Det har varit en händelserik dag, antar jag, för jag är väldigt trött nu när jag skriver, men jag kommer inte riktigt ihåg vad vi faktiskt har gjort... Jag vet att vi matade hundarna imorse, och så stack vi ut på en kort tur och tränade lite nya hundar, på ett spår de aldrig sprungit förut, det finns en hund här som förstår röstkommandon, vilket är lite häftigt faktiskt, men jag skulle väl inte säga att det alltid fungerar perfekt... Efter det så var det dags för oss att äta lunch, och sen hämtade vi ut Land Rovern från verkstaden, vilket var lite av ett projekt, vet inte riktigt vad det var de hade fixat, för den startade inte när den var klar, eller ja, det tog typ 40 minuter med starthjälp för att få igång den... och dörrarna går inte att stänga, och förarsidofönstret är trasigt och tejpat, så att man knappt ser ut genom det... Det känns lite som att vara tillbaka på Tornedalen med andra ord.

Eftermiddagen spenderades med att skotta snö, så mycket snö, först skottade vi snö ur alla hundhus, och sen ur burarna, sen när det var klart, matade vi dem igen, och fick äntligen åka hem, för att skotta mera snö! Nu var det dags för garaget, som snöat igen, så det var någon dm snö, med ytterligare någon dm is under, som allt var tvunget att tas bort om man skulle kunna öppna garagedörrarna...

Det är ganska stor skillnad på vanlig snö och Svalbardsnö, medan vanlig snö är antingen kramsnö eller pudersnö, eller kanske blandningar med skare, så är all snö på Svalbard vindpinad, vilket gör den väldigt hård, det är som frigolit, fast tyngre, har man bara en vanlig skyffel, som man har i Sverige, så kommer man ingenstans, alls, här är det spetsiga spadar och spett som gäller...

Så nu är jag slut. Men jag tror att jag kanske kan ha fått lite färg av solen i alla fall!


Någon gång under dagen så var vi också och hälsade på Svalbards enda stall, där Svalbards enda hästar finns, och där lyckades jag också få till några bilder.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar