måndag 21 december 2009

Dag 16, lagom

Började dagen med att försova mig någon timme eller så, men jag och Henrik var ensamma på gården, så det spelade ingen roll direkt, dagens uppgifter tills Sebastien kom tillbaka från Torassieppi var att städa hundgården och hugga ved, den senare utan tids- eller mängdbegränsning, och efter det skulle vi sticka ut på tur!

Men långturen på 50-60km vi skulle ta med tävlingshundarna blev nog inte mer än 10km, då Sebastién, efter att jag och Henrik också haft lite problem med våra slädar, tappade sin släde, sin tävlingssläde med 8 av sina bästa tävlingshundar framför! (En husky med bra stamtavla kan kosta kanske 8-10000kr, en tävlingshusky kan kosta 10-20000, euro/st.) Så det blev att följa efter dem, jag och Henrik i Henriks släde, och Sebastien i min släde, och bara hoppas på att de skulle stanna någonstans. Vilket de självklart inte gjorde. Vi följde spåren fram till grusvägen som ledde från stora vägen till Sebastiens gård, där vi såg att spåren från hundarna gick åt fel håll, ut mot stora vägen, så vi åkte direkt tillbaka till gården där jag och Sebastien hoppade in i hans bil och följde efter spåret från tävlingshundarna...
5km hade de hunnit springa innan vi kom ikapp dem med bilen.
Men det var ändå en väldigt lärorik tur, jag fick pröva att välta med min släde, efter att ha parerat bort ett träd som hundarna abrupt tyckte jag skulle åka in i, och vi fick ta del av en relativt kaosartad situation. Många bra lärdomar under dagen idag.

Förhoppningsvis blir det inga "optionals", dvs extraturer som paketgästerna beställt utöver den korta turen de tog i förmiddags, ikväll heller, så kan jag och Henrik åka hem redan vid kanske 17-tiden, istället för efter optionals, som brukar vara helt klara först vid 20... Skulle vara riktigt skönt att komma hem tidigt...

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar