fredag 18 december 2009

Dag 13, nya världar

Idag var en ny dag, inte samma 500metersrundor för de brittiska barnen, utan idag kom det ett gäng fransmän, som skulle åka 5km istället. Medan halva gruppen åkte spann, satt jag med andra halvan i den stora kåtan och bjöd på kaffe och varm saft, och de pratade franska... Den trevliga delen var iaf efter att fransmännen hade åkt tillbaka till hotellet, och jag och henrik fick köra slingan själva! 5km gick väldigt fort, men det var väldigt härligt, helt igensnöad skog, alla träden vita, och på sina ställen hade man utsikt över några av de finska fjällen i Pallastunturi Taivaskero Nationalpark... Det var nog iaf det bästa jag varit med om hittills här på praktiken, och ändrade inställningen från att mushing(hundspannskörning) kan vara okej att jobba med lite ibland på vintern, till att man kanske borde skaffa sig några hundar själv, några bara, 5-10 stycken kanske!

Har idag förutom gjort det härligaste hittills, också lärt mig det viktigaste hittills! Nämligen effekterna av undernäring!
När man jobbar utomhus i ner till 35 minusgrader, så är det viktigt att äta ordentligt, och inte då ordentligt som är ordentligt annars, eller ordentligt om man tränar, utan kanske dubbelt så mycket, eller iaf dubbelt så mycket fett, för när kylan ligger på, så spelar det ingen roll hur varmt man är klädd, kylan påverkar kroppen ändå, på ett eller annat sätt. Både jag och Henrik som bor här i den lilla stugan här, är sjukt trötta, och vi fick förklarat för oss av Fabrice hur viktigt det är att äta ordentligt.
Nej, nu lägger jag ner det här, huvudet fungerar inte som det ska, meningar blir osammanhängande, och ord fattas i vokabuläret. Måste ha mat! (Synd att det är för kallt för att starta bilen, så man inte kan åka och handla)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar