torsdag 10 december 2009

Dag 4, Snow Village

Photograph me with the beard, photograph me with the beard!

Idag var vi i Snow Village, 160 britter på 4 timmar, en lugn dag säger Rami. Det var bröllopsgäster och någonting i stil med "Childrens Day", stort medieuppbåd, förstod inte om det var i England eller här i Finland, men det resulterade iaf i att det var en miljon barn överallt, vilket var helt okej, för de var väldigt lätta att jobba med.
På vägen dit pratade vi lite om Development, framförallt då My development, jag tolkade det lilla samtalet självkritiskt nog som att de anser att jag lär mig allting här för långsamt, vilket är väldigt sannolikt, men då jämför de också med sina tidigare praktikanter, som alla har varit finsktalande. Det är väldigt svårt att lära sig fort när de man ska lära sig av, aldrig pratar på det språk som man förstår, inte för att de inte kan prata engelska, utan antagligen bara för att det är enklare att prata med varandra, på finska. Det är ju lite synd bara att det resulterar i ett så ömsesidigt missnöje. Man tänker kanske inte alltid på det, eftersom Finland ändå är vårt grannland, men det är ju en helt annan språkgrupp än vår latinska, förutom alla orden, så är ju även meningsuppbyggnaden helt annorlunda.

Fick iallafall in lite rutin i det jag gjorde idag, fånga in slädarna när de kom tillbaka från turen, leda turisterna till och från slädarna, samt ankra slädarna när det behövdes... Fick också spendera större delen av fritiden med att vakta en av hundarna, så att han inte skulle bita sönder sin sele...
Försöker också ta bilder, men det är sällan man får tid, och jag kommer nog ändå inte ladda upp dem förrän jag kommer hem.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar